insta

Pierwszy semestr w czasie zajęć Robotyki upłynął naszym trzecioklasistom m.in. na zapoznawaniu się z czujnikami i budowaniu robotów wg instrukcji. Ale był i turniej w piłkę nożną z Robotami w roli głównej i uczniami w roli trenerów:)

Aby zobaczyć galerię zdjęć z I semetru zapraszam TUTAJ, a by zobaczyć videorelację zapraszam TUTAJ.

W drugim semestrze stawiamy na kreatywność! Te zajęcia są dowodem na to, że wyobraźnia naszych uczniów jest nieograniczona, tylko lekcja za krótka...:)

Popatrzcie sami:

IMG 20220314 091527 12

IMG 20220314 092550p  IMG 20220314 092927

 

IMG 20220314 092857p  IMG 20220314 092627p

 

IMG 20220314 092832  IMG 20220314 092904p

 

Anna Pławczyk
(22.03.2022)

21 marca, pierwszego dnia wiosny, uczniowie Zerówki w czasie cotygodniowego spotkania z OzoBotami mieli okazję utrwalać pojęcia związane z porami roku. W czasie tych zajęć pracowały nie tylko rączki:) Dzieci utrwalały zarówno kody, które odczytują małe roboty, jak i wiedzę na temat zmian pór roku i ich znaków w przyrodzie.

IMG 20220321 141554w  IMG 20220321 140250w

IMG 20220321 140136w  IMG 20220321 141459w

Anna Pławczyk
(22.03.2022)

Po raz kolejny uczniowie naszej szkoły biorą udział w obchodach Dnia Bezpiecznego Internetu, podobnie jak młodzież w wielu państwach całego świata.

dbi2022

My już omawialiśmy najważniejsze zagadnienia na lekcjach informatyki:

 

dbi1  dbi2

 

Zarówno młodzież, jak i rodziców zapraszamy do zapoznania się z tegorocznymi materiałami:

Zasady bezpiecznego grania w gry komputerowe

Jak ustalić czas jaki dzieci i młodzież spędzają na grach?

Czas przeznaczony na korzystanie z urządzeń ekranowych powinien być dopasowany do ciągle rosnącej zdolności koncentracji i odpowiedzialności twojej pociechy. Im starsze dziecko, tym bardziej można go wydłużyć.

Oto orientacyjne wartości:

Dzieci do lat 7

Dzieci od 7 do 10 lat

Dzieci od 10 do 12 lat

Nastolatki od 13 lat

20 do 30 minut dziennie

60 minut dziennie

75 minut dziennie lub do 9 godzin w tygodniu

90 – 120 minut dziennie lub 10 – 14 godzin w tygodniu

Gry wideo są już od dłuższego czasu częścią życia wielu rodzin. Ważne jest jednak, żeby zachować umiar w ich konsumpcji, dlatego też przygotowaliśmy kilka prostych reguł, by granie było bezpieczne i rozważne.

Ogólne wskazówki na temat gier

Ustalcie w waszym domu zasady zależne od wieku dzieci i waszej indywidualnej sytuacji.

Zawrzyjcie umowę, w której będzie uregulowany czas spędzany przed ekranem. Zapiszcie w niej również konsekwencje nieprzestrzegania zasad.

Znajdźcie elastyczne rozwiązania, gdy chodzi o czas przeznaczony na granie. Pozwól swojemu dziecku pograć dłużej w deszczowy dzień, a gdy świeci słońce kładź nacisk na zabawę na dworze.

Bądź gotowa do kompromisu, szczególnie jeśli chodzi o zachowanie postępu w grze. Nie zawsze jest możliwe zapisanie gry w każdym momencie. Małe odstępstwa nie oznaczają, że twoje dziecko celowo wykorzystuje to do przedłużenia czasu grania.

Pamiętaj o tym, żeby twoja pociecha robiła przerwy podczas grania. Najlepiej około 15 minut na godzinę grania.

Pozwalaj swojemu dziecku grać tylko w gry dopasowane do jego wieku i poziomu rozwoju. System ograniczeń wiekowych PEGI daje ogólne wskazówki dla poszczególnych grup wiekowych, nie odzwierciedla on jednak poziomu trudności rozgrywki.

Pamiętaj o odpowiednich ustawieniach bezpieczeństwa dla urządzeń i kont – to ochroni prywatność twojego dziecka oraz pomoże uniknąć niepożądanych płatności.

Ustalcie zasady, które będą dotyczyły wszystkich członków rodziny. Przykładowo: zakaz używania telefonów przy stole.

Celem tych norm jest nauczyć twoje dziecko odpowiedzialnego i rozważnego korzystania z gier komputerowych. Te reguły nie powinny jednak przyćmiewać zabawy płynącej z gier.

Ustal zasady grania odpowiednie dla wieku

Jeśli twoje dziecko ma trudności w znalezieniu odpowiedniego balansu pomiędzy graniem w gry, a obowiązkami szkolnymi, to pomyśl o wprowadzeniu dodatkowych reguł, np. granie tylko w weekendy.

Przy starszych dzieciach dobrze sprawdza się wyznaczenie tygodniowego limitu, dzięki temu mają one więcej samodzielności i elastyczności w ustalaniu czasu na grę.

Jeśli twoja pociecha trzyma się wszystkich wcześniej ustalonych reguł, to czas może być stopniowy wydłużany.

Dla dzieci od 10-go roku życia można kierować się następującą złotą zasadą: maksymalnie godzina grania więcej na każdy dodatkowy rok życia dziecka.

Jak zintegrować gry wideo z życiem rodzinnym?

Poza grami twoje dziecko powinno mieć wystarczająco dużo czasu na inne zainteresowania, aktywności sportowe, spotkania z przyjaciółmi i rodziną, czy wypełnianie obowiązków szkolnych i domowych.

Pokaż dziecku różne formy aktywności, by zapewnić mu balans dla siedzenia przed ekranami.

Pamiętaj o tym, że podane czasy kumulują się podczas korzystania z innych mediów cyfrowych. Czas jaki spędza twoje dziecko na surfowaniu po sieci, rozmowach na czacie czy graniu na smartfonie wlicza się do ogólnego rozrachunku.

Zasięgnij informacji o grach wideo, którymi interesuje się twoje dziecko, a nawet sama w nie zagraj. Pozwól od czasu do czasu, by twoja pociecha była ekspertem i wyjaśniła ci mechanizmy działania gry. Dzięki temu pomożesz rozwinąć poczucie pewności siebie u swojego dziecka, a ty staniesz się jego kompetentnym powiernikiem w sprawach dotyczących gier.

Media w życiu dziecka – wskazówki i zalecenia

Media cyfrowe są dzisiaj nieodłączną częścią rodzinnego życia. Towarzyszą dzieciom na każdym etapie rozwoju. Na barkach rodziców spoczywa większa niż kiedykolwiek odpowiedzialność – muszą oni przekazać maluchom kompetencje medialne, tak by korzystanie z dobrodziejstw cywilizacji było bezpieczne i korzystne dla ich rozwoju. Poniżej znajdziesz skrót najważniejszych wskazówek i zaleceń, o których warto pamiętać podczas wprowadzania pociechy w świat nowych mediów.

Bezpieczne korzystanie z mediów – media i życie rodzinne

Małe dzieci rozwijają swoją zdolność rozumienia i odbierania mediów stopniowo i raczej powoli. Brzdące poniżej 2 roku życia postrzegają ekran różnych urządzeń jako źródło bodźców, ale nie potrafią ich jeszcze w pełni zrozumieć lub uporządkować. Dlatego zaleca się, by wkraczając w świat mediów cyfrowych, rodzice towarzyszyli swoim pociechom na każdym kroku i czuwali nad ich bezpiecznym i konstruktywnym korzystaniem z mediów. Kluczem do zrównoważonego korzystania z nowych mediów jest ciągła rozmowa między dzieckiem a rodzicem, a także kreatywne podejście do tradycyjnych mediów.

Pomysły na konstruktywne wykorzystanie mediów w życiu rodzinnym

0-2 lata

Czytaj swojemu dziecku książeczki z obrazkami i opowiadaj o tym, co jest na ilustracjach. Zachęcaj malucha do formułowania pierwszych sylab i słów oraz do wskazywania konkretnych szczegółów na obrazkach. W ten sposób wspierasz rozwój mowy dziecka.

3-5 lat

Zachęcaj pociechę do wspólnego słuchania krótkich audiobooków. Kiedy czytasz jej na głos, sprawdzaj co jakiś czas, czy aktywnie słucha. Wspomniane czynności ćwiczą u dzieci zdolność koncentracji. Na tym etapie możecie również wspólnie korzystać z mediów wyświetlanych na ekranie. Na początku najlepiej sprawdzą się proste aplikacje książkowe oraz dostosowane do wieku programy telewizyjne.

6-7 lat

Po wkroczeniu w wiek szkolny twój kilkulatek zaczyna coraz bardziej interesować się programami i kanałami dla dzieci, np. rozrywkowymi czy popularnonaukowymi. Oglądajcie je wspólnie i rozmawiajcie o tym, czego można się z nich nauczyć. Również gry i aplikacje edukacyjne mogą okazać się bardzo wartościowe. Zachęcaj swoją pociechę do kreatywnego korzystania z mediów, np. do robienia ciekawych zdjęć za pomocą aparatu fotograficznego.

8-10 lat

Nadszedł czas na rodzinne wieczory filmowe! Po seansie rozmawiajcie ze swoim brzdącem i wymieniajcie się spostrzeżeniami, co najbardziej wam się podobało. Dzięki temu dziecko stopniowo rozwinie własny, indywidualny gust i preferencje. Twoja pociecha może też coraz sprawniej korzystać z komputera i sieci internetowej. Możecie na nim wspólnie grać w stosowne do wieku gry lub wyszukiwać informacje w jednej z dziecięcych przeglądarek.

11-13 lat

W tym wieku media mogą dostarczyć wam wielu ciekawych tematów do rozmowy. Idźcie razem do kina lub zagrajcie w grę na komputerze lub konsoli. Dzięki temu znajdziecie całą gamę sposobów spędzania wolnego czasu, które sprawią frajdę całej rodzinie. Nie zdziw się, gdy media społecznościowe i smartfony zaczną odgrywać coraz większą rolę w życiu twojego dziecka. Wspieraj swoją pociechę i dyskretnie obserwuj jej pierwsze kroki na platformach społecznościowych.

Zadbaj o to, by twoje dziecko miało do swojej dyspozycji mnóstwo interesujących zajęć poza światem mediów cyfrowych. Wspieraj jego zaangażowanie w sport, muzykę lub inne, ogólnorozwojowe hobby.

Ponadto zachęcaj też malucha do regularnego kontaktu z rówieśnikami

Jakie media są bezpieczne i korzystne dla dzieci?

Oferta powszechnie dostępnych mediów dla dzieci jest niezwykle bogata i zróżnicowana. Doradzamy, po czym poznać, że dane treści są bezpieczne i korzystne dla twojej pociechy oraz polecamy kilka sprawdzonych stron i aplikacji.

Media do słuchania

Media dźwiękowe zazwyczaj wykazują następujące cechy:

tematyka i język są dostosowane do wieku dziecka pochodzą z pewnego i sprawdzonego źródła

ich treści pozbawione są reklam

są stworzone w taki sposób, by nie wywoływać negatywnych bodźców Polecamy:

Bajki-zasypianki Zalecany wiek: 3-10 lat bajki-zasypianki.pl

Polskie Radio Dzieciom Zalecany wiek: 6-12 lat polskieradio.pl/dzieci

Audioteka dla dzieci

Różnorodne audiobooki dla każdego przedziału wiekowego

audioteka.com/pl/audiobooks/dla-dzieci

Media do wyświetlania na ekranie

Poszczególne kanały telewizyjne oferują codziennie nowe bajki i programy specjalnie dobrane i dostosowane do różnych przedziałów wiekowych. Zanim zaufasz mediom wizualnym, upewnij się, czy na pewno przekazywane treści nadają się dla twojego dziecka. Wartościowe programy i aplikacje w sieci rozpoznasz po tym, że:

najważniejsze są treści

gry i animacje nie wysuwają się na pierwszy plan bajki w zabawny sposób przekazują treści edukacyjne przestrzegane są zasady kontroli rodzicielskiej

aplikacja nie zachęca w nachalny sposób do zakupu produktów

strona posiada strefę rodzica z dodatkowymi ustawieniami (np. możliwością ograniczenia czasu) Polecamy:

Sieciaki.pl

Multimedialny portal o bezpieczeństwie w sieci z grami, filmikami i quizami sieciaki.pl

Kanał YouTube Studia Miniatur Filmowych

Najpiękniejsze klasyki polskiej animacji dostępne w sieci youtube.com/user/StudioMiniaturF/

Wyszukiwarka internetowa dla dzieci:

www.mamuu.pl

Bezpieczne surfowanie po sieci – bezpieczny Internet dla całej rodziny

Podczas korzystania z Internetu oraz mediów społecznościowych trzeba zawsze pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, szczególnie, gdy chodzi o ochronę danych osobowych oraz szczegółów płatności. Bezpieczna strona internetowa musi posiadać następujące cechy:

Jej adres rozpoczyna się od skrótu „https”.

Strona posiada stopkę redakcyjną, czyli dane podmiotu odpowiedzialnego za jej publikację.

Udzielając się w mediach społecznościowych zawsze miej na uwadze bezpieczeństwo twoich danych osobowych. W ten sposób zapewnisz, by nie dostały się one w niepowołane ręce:

Załóż profil prywatny, niewidoczny dla osób postronnych.

Regularnie sprawdzaj i aktualizuj ustawienia prywatności.

Odhacz zgodę na otrzymywanie treści reklamowych i marketingowych.

Niewątpliwie kluczem do bezpieczeństwa w sieci jest również wystarczająco silne hasło. By zapewnić ci maksimum ochrony powinno:

być nieprzewidywalne

nie korzystać z żadnego oczywistego wzorca

zawierać cyfry i znaki specjalne składać się z co najmniej 12 znaków

Media cyfrowe w życiu twojego dziecka – jak zachować umiar?

Dzieci potrzebują jasnych i prostych zasad, które będą na bieżąco regulować ich korzystanie z mediów cyfrowych. Pozwolą one uniknąć wielu kłótni i nieporozumień, jednocześnie od samego początku kształtując zdrową relację pomiędzy twoim dzieckiem a światem nowych mediów.

Wiek

Media do słuchania                            Media do wyświetlania

0 - 3 lat

do 30 min.

wcale

3 - 6 lat

do 45 min.

wspólnie do 30 min.

6 - 10 lat

do 60 min.

wspólnie do 45 min.

od 10 lat

wszystkie media: jedna godzina tygodniowo na każdy rok życia

Postaraj się nie stracić orientacji, ile czasu twoja pociecha spędza przed ekranem. W tym celu możesz np. zaznaczyć w rodzinnym grafiku czas wolny od mediów. Inne kreatywne rozwiązanie to wprowadzenie ograniczonych czasowo kuponów na surfowanie po sieci, telewizję, itp.

W kwestii ogólnego użytkowania mediów cyfrowych dobrze sprawdza się tzw. zasada 3-6-9-12:

przed 3 rokiem życia: dziecko nie korzysta z mediów wyświetlanych na ekranie przed 6 rokiem życia: dziecko nie posiada własnej konsoli

przed 9 rokiem życia: dziecko nie posiada własnej komórki ani smartfona przed 12 rokiem życia: dziecko nie korzysta z komputera bez nadzoru

Savoir-vivre dla małych i dużych użytkowników mediów cyfrowych

Pod nazwą „netykieta“ kryje się zbiór niepisanych zasad kulturalnego postępowania w sieci. Ogólnie rzecz biorąc dobre maniery w świecie mediów cyfrowych nie różnią się zbyt wiele od tych obowiązujących w codziennych życiu:

Zanim coś napiszesz, zastanów się.

Przed wysłaniem wiadomości, przeczytaj ją ponownie.

Wypowiadaj się w otwarty i przyjazny sposób, nawet jeśli twoje słowa zawierają krytykę.

Nie klikaj w linki niewiadomego pochodzenia.

Jeśli natkniesz się na obraźliwe zachowanie w sieci, powiadom o tym rodziców.

Media społecznościowe dostarczają pola do jeszcze intensywniejszej wymiany między użytkownikami. Stąd, obowiązują w nich dodatkowe zasady netykiety:

Zanim udostępnisz swoje lub cudze zdjęcie, zastanów się czy na pewno za jakiś czas nie pożałujesz tej decyzji.

Nie publikuj i nie udostępniaj nikomu swojej lokalizacji, adresu ani numeru telefonu.

Wszelkie nadużycia niezwłocznie zgłaszaj obsłudze lub moderatorowi strony.

Dodawaj do listy znajomych jedynie te osoby, które rzeczywiście znasz.

Anna Pławczyk
(08.02.2022)

Przygotowując się do składania życzeń Babciom i Dziadkom w dniu ich święta dzieci w trakcie zajęć komputerowych tworzyły graficzne laurki i portrety swoich najbliższych. Wykorzystały do tego program Scratch Junior zainstalowany na szkolnych iPadach.

Drogie Babcie i Dziadkowie - wszystkiego najlepszego w dniu Waszego święta!!!

dzien b i d1  dzien b i d2

dzien b i d3

Anna Pławczyk
(21.01.2022)

 

W naszej szkole czuć już atmosferę świąt m.in. za sprawą dekoracji i Kalendarzy adwentowych, które pojawiły się w klasach. Jeden z nich znajduje się także w sali komputerowej. Ma on wyjątkową formę, gdyż wszystkie zadania (oczywiście informatyczne) są zakodowane i aby je odczytać, uczniowie muszą użyć czytnika kodów QR.

IMG 20211206 092441 1w  IMG 20211206 092531w

IMG 20211206 084624w  IMG 20211206 092141w

Anna Pławczyk
(09.12.2021)