insta
Dnia 10.03.2019 aż trzy drużyny z naszej szkoły wzięły udział w regionalnych eliminacjach Odysei Umysłu. Ten dzień uwieńczył eliminacyjny maraton, na który nasi uczniowie przygotowywali się od września. Odyseusze SASP udowodnili, że wszystko jest możliwe, jeśli tylko działa się kreatywnie i razem, bowiem wszystkie trzy drużyny zakwalifikowały się do finału ogólnopolskiego, który odbędzie się 30-31.03.2019.
image2
Wszystkim bardzo gratulujemy i życzymy powodzenia w finale!
Niech odysejowa podróż trwa każdego dnia!
 
 IMG 0889wW
Nasi finaliści to:
 Klasa 4
1. Natalia Monkiewicz
2. Gaya Gali
3. Karolina Bukowska
4. Marianna Komar-Komarowska
5. Ania Obarowska
6.Helena Zieńkowicz
 Klasa 5
1. Nina Dudzińska
2. Nina Trojanowska
3. Antonina Buszan
4. Iga Popiołek
5. Zofia Kamińska
6. Aleksandra Piotrowska
7. Krzysztof Piotrowski
 Klasa 6
1. Małgorzata Rutkowska
2. Martyna Bator
3. Zuzia Rudziks
4. Natalia Kamińska
5. Maja Jagniewska
6. Antonina Sadowska
7.Aurelia Cotta
IMG 9511wW
Trenerki Odysei:
Karolina Fornalewicz
Lucyna Dorawa-Biłanicz

(11.03.2019)

Odyseja Umysłu to program edukacyjny organizowany przez fundację Odyssey of the Mind, który ma na celu rozwijanie zdolności twórczych i zachęcanie do kreatywnego rozwiązywania problemów. Program realizowany jest w drużynach działających w Szkołach, uczelniach oraz innych placówkach oświatowych i wychowawczych przez odpowiednio wyszkolonych trenerów.

Typowa drużyna składa się z siedmiorga zawodników oraz trenera, a większość drużyn rejestrowana jest w Międzynarodowym Konkursie Odysei Umysłu w jednej z czterech grup wiekowych:

§ I grupa wiekowa (do klasy piątej szkoły podstawowej),

§ II grupa wiekowa (od klasy szóstej szkoły podstawowej do klasy ósmej szkoły podstawowej),

§ III grupa wiekowa (od klasy trzeciej gimnazjum do klasy maturalnej),

§ IV grupa wiekowa (studenci szkół ponadmaturalnych).

Na zadania realizowane przez drużynę składają się:

§ zadania spontaniczne, czyli takie, których sedno drużyna poznaje dopiero na konkursie i na których rozwiązanie ma zaledwie kilka minut,

§ problemy długoterminowe, realizowane w formie 8-minutowego przedstawienia na podany w problemie temat i zgodnie z określonymi zasadami.

Uczestnicy zajęć pod kierunkiem trenera przygotowują prezentację konkursową w formie przedstawienia – pracując w grupie, samodzielnie przygotowują scenariusz, wykonują kostiumy, rekwizyty… Ćwiczą także rozwiązywanie zadań spontanicznych.

W eliminacjach regionalnych (Gdańsk, 10 marca 2019 r.), a następnie finale ogólnopolskim konkursu (Gdańsk, 30-31 marca 2019 r.) wyłaniane są drużyny, które zyskają prawo reprezentowania kraju na światowych finałach Odysei Umysłu w USA.

Odyseja Umysłu objęta jest patronatem Ministra Edukacji Narodowej, Marszałka Województwa Pomorskiego, wspierana przez Prezydenta Miasta Gdańska i Gdyni oraz Polską Fundację Dzieci i Młodzieży.

Więcej informacji o programie oraz działalności fundacji Odyssey of the Mind na stronie internetowej konkursu: www.odyseja.org.

 

 Z radością informujemy, że w sezonie Odyseja Umysłu 2018/2019 z Sopockich Szkół Autonomicznych startują cztery Odysejowe Drużyny.

 

 Trenerzy: Lucyna Dorawa-Biłanicz, Karolina Fornalewicz

 

Koordynator projektu Karolina Fornalewicz

W weekend 29-30 marca odbył się 23 Ogólnopolski Finał Odysei Umysłu, w którym wzięła udział drużyna złożona z uczniów klasy 5b SASP: Justyny Palikowskiej, Ali Sztuki, Zosi Wykrzykowskiej, Laury Marcińczyk, Marysi Kostrzak, Patrycji Niemunis i Piotra Sadowskiego.
Nasz zespół spisał się wspaniale, zajmując III miejsce w Polsce w I kategorii wiekowej, w problemie długoterminowym: „I kto tu rządzi?”.

Zapraszamy do galerii zdjęć

Gratulujemy!
Dorota Wieczorek, Agata Kuczyńska
(02.04.2014)

 

W minioną sobotę (1.03.2014) odbyły się Eliminacje Regionalne Odysei Umysłu w Gdańsku, w których wzięły udział cztery drużyny z naszej szkoły. Wszystkie zespoły zaprezentowały się wspaniale, wykazały się niezwykłą kreatywnością, pomysłowością i zdolnościami aktorskimi, a aż trzy z nich uzyskały niezwykle wysokie wyniki za swoje prezentacje sceniczne (uczniowie z klas 4 i 5 oraz uczniowie z 6 klasy i gimnazjum). Na szczególną pochwałę zasługują również nasi najmłodsi uczestnicy – uczniowie klasy 3 – którzy brali udział w konkursie po raz pierwszy i poradzili sobie świetnie. Poziom konkursu był niezwykle wysoki, tym większym sukcesem okazały się więc dwa drugie miejsca uzyskane przez nasze zespoły w swoich kategoriach wiekowych i problemach. Jedna z drużyn – złożona z uczniów klasy 5 B – zakwalifikowała się do Ogólnopolskiego Finału Odysei Umysłu, który odbędzie się już za miesiąc, 29 i 30 marca. Prezentację konkursową zespołu będzie można obejrzeć na scenie gdańskiej Filharmonii Bałtyckiej.

Gratulujemy i zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z eliminacji!

Dorota Wieczorek, Agata Kuczyńska
(3.03.2014)

W niedzielę 13 marca 2011 roku drużyna reprezentująca Sopockie Szkoły Autonomiczne (SASP) wzięła udział w eliminacjach regionalnych międzynarodowego programu edukacyjnego Odyseja umysłu.

Drużyna wystąpiła w składzie:

    Marysia Kamińska (kl. V)
    Martyna Wiloch (kl. V)
    Natasza Biernacka (kl. V)
    Jarek Bartosz (kl. V)
    Maja Hartung (kl. IV)
    Ignacy Pawłowski (kl. IV)
    Jaś Schneider (kl. IV)


Trener drużyny: Dorota Wieczorek

Rano Odyseusze zaprezentowali oryginalne przedstawienie, które było odpowiedzią na Problem Długoterminowy nr 3 („Z notatnika przewodnika”), a po południu zmierzyli się z Problemem Spontanicznym, czyli takim, którego treść drużyna poznaje dopiero na konkursie i na którego rozwiązanie ma zaledwie kilka minut.
Debiutująca w konkursie drużyna uczniów Sopockiej Autonomicznej Szkoły Podstawowej zaprezentowała się wspaniale i zakwalifikowała do Ogólnopolskiego Finału Odysei Umysłu, uzyskując świetny wynik: 3 miejsce na 16 zespołów startujących w wybranym przez drużynę problemie (I grupa wiekowa konkursu).

Zajęcia Odysei Umysłu prowadzone są z wykorzystaniem nowoczesnych technik twórczego myślenia. Wszystkich, których interesuje ten temat zapraszam na stronę: http://www.mycoted.com/Category:Creativity_Techniques, gdzie znajduje się baza metod rozwijających kreatywne myślenie (baza w języku angielskim).

Jedną z najważniejszych jest technika SCAMPER. Poniżej znajdziecie przykład jej zastosowania.

Co się dzieje w głowie artysty, kiedy tworzy? Jak znani twórcy wpadają na genialne pomysły? Technika SCAMPER daje odpowiedź na te pytania.

Autorem jest Bob Eberle, a napisał o niej szczegółowo Michael Michalko. Stanowi "czeklistę" mechanizmów myślenia, które można wykonać w celu przetransformowania (przemiany) istniejącego wytworu w coś zupełnie nowego.


Owe przemiany to:

S - Substitute - zastąp (składniki, materiały, ludzi). PRZYKŁAD: Niedawno przeczytałam o studentach, którzy zbudowali ekologiczny samochód na azot.
C - Combine - połącz (wymieszaj, zintegruj, dodaj inny element). PRZYKŁAD: Kiedyś popularna była bajka "My Little Pony". No, ale... Skrzydlate konie? Hmm... To przecież już było... Może teraz coś innego? Na przykład skrzydlate ropuchy? Albo orangutany? A z klasycznych przykładów: chimery.
A - Adapt - zaadaptuj (przerób, zmień funkcję, użyj części innego elementu, żeby zaadaptować coś do innego działania, miejsca, otoczenia). PRZYKŁAD: Znacie "Gwiezdne wojny"? Na pewno. A pamiętacie początek? Nie brzmiał: "Dawno, dawno temu, za górami, za lasami...", tylko: "Dawno, dawno temu, w odległej galaktyce...".
M - Magnify - Zwiększ, wydłuż, podwyższ, dodaj cechy; M - Modify - zmień; zmniejsz, zwiększ skalę, zmień kształt, atrybuty (np. kolor). PRZYKŁAD: Co jest najlepszym przykładem wyolbrzymienia? To chyba oczywiste: olbrzymy.
P - Put to another use - znajdź inne zastosowanie. PRZYKŁAD: Jesteś na bezludnej wyspie, przy sobie masz tylko spinacz do papieru. Do czego może ci się przydać? Wymyśl jak najwięcej zastosowań. Polecam też film: "Klopsiki i inne zjawiska pogodowe".
E - Eliminate - usuń element, uprość. PRZYKŁAD: Pamiętacie "Jeźdźca bez głowy"?
R - Rearrange - zmień porządek, kolejność, przearanżuj składniki, zmień prędkość, wzorzec. PRZYKŁAD: Tu przychodzi mi do głowy tylko zmiana wystroju wnętrz wedle zasady Feng Shui, cokolwiek oznacza ten termin...
R - Reverse - wywróć wnętrzem na wierzch, górą do dołu; odwróć. PRZYKŁAD: "Upside Down". Ostatni film z Kirsten Dunst, w której mamy tuż obok siebie dwie planety, a ich mieszkańcy żyją wobec siebie jakby właśnie "do góry nogami".


ZE SCAMPEREM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE... ;)

WYBRANE TECHNIKI TWÓRCZEGO MYŚLENIA I ZABAWY KREATYWNE

Dorota Wieczorek, koordynator Odysei Umysłu SSA