W klasach 4-5 SASP odbyły się warsztaty dotyczące Bezpieczeństwa w Internecie.
Bardzo ważne jest, aby w dzisiejszych czasach zachować ostrożność i czujność w sieci. Uczniowie pracowali w grupach nad zaletami i zagrożeniami korzystania z Internetu oraz oglądali intrygujące filmiki o tym, co na nas czyha po drugiej stronie ekranu.

 

20190611 103543

 

20190606 121631

 

20190606 115143

 

20190606 115316

Aneta Mielcarska - pedagog, terapeuta pedagogiczny; Katarzyna Topór- psycholog (17.06.2019).

 

W minionym tygodniu w SASP odbyły się ostatnie zajęcia terapii pedagogicznej w roku szkolnym 2018/2019. Nasze zajęcia mają charakter pedagogicznyi nastawione są na pomoc uczniom w niwelowaniu trudności, przyczyn oraz objawów niepowodzeń szkolnych. Terapia dąży do wszechstronnego rozwoju zdolności poznawczych i percepcyjno – motorycznych. W rezultacie zajęcia pomagają podwyższać samoocenę i motywację do dalszego działania oraz do obowiązków szkolnych.


W ramach pożegnania i zakończenia każda z grup wybrała się na lody. Spędziliśmy wspólnie miłe chwile, a do tego było pysznie.
Ja dziękuję moim uczniom za wytrwałą pracę przez cały rok szkolny oraz za miłe chwile spędzone na zajęciach terapii pedagogicznej. Dziękuję również nauczycielom i rodzicom za współpracę. Do zobaczenia na zajęciach w nowym roku szkolnym.

 

 Aneta Mielcarska – pedagog, terapeuta pedagogiczny (11.06.2019)

Uczniowie klasy IB SASP intensywnie ćwiczą współpracę. Na jednych z zajęć dzieci dzieliły się w grupy, ale nie tak zwyczajnie, tylko wg swoich zainteresowań. Pojawiło się mnóstwo różnych emocji. Okazało się, że nawet jeśli ma się wspólne zainteresowania, nie zawsze jest łatwo ze sobą pracować. Niektóre grupy potrzebowały dużo czasu żeby uzgodnić wspólne stanowisko, innym poszło bardzo sprawnie. 

Zadaniem dzieci było stworzenie wspólnego plakatu, który miał zobrazować kolegom i koleżankom to, co w wybranych przez nich dziedzinach jest wg nich najbardziej wartościowe i „wciągające”. 

W efekcie powstały bardzo ciekawe prace. Podczas prezentacji plakatów okazało się, że dzięki informacjom na nich zawartym, dzieci dowiedziały się o sobie nawzajem czegoś nowego.         

Agnieszka Bystra-Grabowska - psycholog (03.06.2019)

 

Ib plakaty 01Ib 01

 

W maju będą jeszcze trwały ostatnie rozmowy indywidualne z doradcą zawodowym. Uczniowie klas ósmych oraz klas trzecich Sopockich Szkół Autonomicznych omawiają swoje mocne strony oraz wyniki testów: temperamentu, zainteresowań i predyspozycji zawodowych, a także preferencji przedmiotowych. Podczas spotkań omawiamy również, w jaki sposób liczyć punkty z egzaminu ósmoklasisty lub gimnazjalnego i progi punktowe w trójmiejskich liceach. Uczniowie mają okazję zastanowić się nad profilem klasy najbardziej odpowiedniej dla siebie, analizują swoje możliwości i podejmują decyzje. Nie wszyscy są pewni, jaką szkołę wybrać, ale zdecydowana większość uczniów ma już swój cel i stara się do niego dążyć. Na pewno ich wyborom towarzyszyła do tego czasu większa obawa i stres, który związany był z egzaminem. Czekając na wyniki z egzaminu kończącego kolejny etap nauki, bardziej teraz należy skupić się na ocenach z przedmiotów i dążyć (w miarę swoich możliwości) do średniej ocen, za którą otrzymają dodatkowe siedem punktów.

Warto przypomnieć, że w czasie rekrutacji wybieramy trzy szkoły średnie i dowolną liczbę klas w tych szkołach, które następnie porządkujemy według naszych preferencji. Ilość punktów, które uczeń zgromadzi zależy w połowie od wyniku egzaminu, a w połowie od świadectwa i dodatkowych aktywności (konkursy, olimpiady i wolontariat). Istotne jest, aby zwrócić uwagę na przedmioty punktowane na poszczególnych profilach i postarać się o jak najwyższe oceny na świadectwie z tych przedmiotów. 
Na spotkaniach z doradcą naszym celem jest przede wszystkim pomoc w określeniu mocnych stron i potencjału ucznia, indywidualne wzmocnienie, pokazanie wachlarza możliwości edukacyjnych. Każda z dróg, jaką wybierze uczeń może być dobra, o ile zdecyduje świadomie i w oparciu o swoje zainteresowania. Rodziców zachęcam do rozmowy z dziećmi o ich wyborach i w razie potrzeby zapraszam do kontaktu.

Barbara Darmorost – pedagog, doradca zawodowy (16.05.2019)

 

Projekt słuchowy prowadzony w klasach VII wzbogacił się w kwietniu o elementy terapii integracji bilateralnej. Jest to metoda wspomagająca rozwój dziecka , głownie rozwija współpracę i koordynację ruchów jednej strony ciała niezależnie od drugiej strony. Wspomaga także zapamiętywanie sekwencji ruchów. Ćwiczenia bilateralne, które pojawiły się w projekcie słuchowym, mają wpływ na współpracę między półkulami, poprawiają pamięć sekwencyjną, doskonalą planowanie ruchu a także przygotowują do wielozadaniowości. Elementy ćwiczeń integracji bilateralnej stały się uzupełnieniem treningu słuchowego. Dla uczestników okazały się wyzwaniem, gdyż ćwiczenia ruchów symetrycznych, asymetrycznych oraz ruchów przekraczających linię środka okazały się nie zawsze proste do wykonania.

 Ewa Ciemiorek - logopeda (29.04.2019)

 

tumblr nj5rjjaHoG1teue7jo1 1280

W marcu uczniowie klas ósmych SASP, podczas zajęć mieli okazję zastanowić się nad wyborem szkoły średniej, do której pójdą już we wrześniu.

Interesujący profil kształcenia oraz miejsce w rankingu, nie powinny być wyłącznym kryteriami decyzji.

Ósmoklasisto! Pamiętaj, że jest to miejsce, w którym spędzisz znaczną część swojego czasu w ciągu kilku najbliższych lat. Zastanów się czy znaczenie ma dla Ciebie lokalizacja szkoły, ludzie tam uczęszczający, dostępność pełnowymiarowej sali gimnastycznej a może dobrze wyposażone laboratorium chemiczne. Bardzo ważne jest zatem rozpoznanie i określenie swoich potrzeb, a następnie poszukiwanie środowiska w którym będziesz mógł/mogła je zaspokoić. Wtedy masz szansę na to aby szkoła była czymś więcej niż miejscem, które ma zapewnić Ci dostęp do edukacji. Może być miejscem, w którym z satysfakcją spędzisz bardzo ważną część swojego życia.

 Artur Lewandowski – psycholog (10.04.2019)

 

://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t94/1/16/1f49a.png");">💚

W SASP na zajęciach terapii pedagogicznej pojawili się nowi przyjaciele – kolorowe pacynki. Dzięki nim uczniowie kształtują swoją wyobraźnię, mogą wyrazić siebie oraz koncertują swoją uwagę. Dodatkowo kolorowe lalki wprowadzają baśniowy nastrój oraz są miłym urozmaiceniem zajęć terapii pedagogicznej.

Jednak najważniejszą funkcją pacynek jest możliwość ćwiczenia palców oraz ręki, poprzez nakładanie lalek na dłoń.

Uczniowie stali się prawdziwymi aktorami oraz scenarzystami, a do tego świetnie się bawili.

 

 

2

 

1

 

 

Aneta Mielcarska, pedagog, terapeuta pedagogiczny SASP

(luty/marzec 2019)

 

Podczas zajęć słuchowych prowadzonych w klasach VII istotnym elementem stały się ćwiczenia rytmu. Do ćwiczeń używamy metronomu. Rytm, który towarzyszy wielu aktywnościom życiowym, zwykle ułatwia wykonywanie różnych czynności, pozwala łatwiej zapamiętać powtarzany tekst.

 Ze współczesnych badań wynika, że rytmiczny ruch pobudza wydzielanie dopaminy, wywołując uczucie zadowolenia i przyjemności. Podczas cotygodniowych spotkań wykorzystujemy metronom, do którego rytmu staramy się dostosować ruchem i tempem wypowiadanego tekstu. Zabawowa forma poszczególnych ćwiczeń buduje atmosferę wzajemnej akceptacji, pozwala bezpiecznie ćwiczyć zmieniające się tempo wypowiedzi, wzbudza wiele radości.

 

Ewa Ciemiorek - logopeda (10.03.2019)

 

We wrześniu rozpoczęte zostały działania w klasach I SASP mające na celu zbadanie rozwoju językowego uczniów.Już po raz drugi inicjujemy projekt sprawdzający prawidłowy rozwój mówienia i rozumienia wszystkich dzieci w klasach I. Rezultatem zeszłorocznych diagnoz okazało się objęcie opieką psychologiczno - pedagogiczną oraz logopedyczną kilkorga dzieci.Diagnoza przebiega bardzo starannie , jest oparta na opinii nauczyciela prowadzącego dzieci, który spędza z nimi najwięcej czasu i widzi ich w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Tak wczesne otoczenie dziecka potrzebną pomocą znacznie zwiększa jego szanse edukacyjne.

 

Ewa Ciemiorek - logopeda (10.11.2018)

 

We wrześniu w Sopockich Szkołach Autonomicznych, Poradnia Osiek zorganizowała

dzień zdrowego stylu życia pod hasłem „Promujemy Zdrowie- wszystko w naszej głowie!”.
Uczniowie rozpoczęli dzień od zdrowego śniadania, które wspólnie przygotowali.
Następnie na każdej z lekcji rozlegał się krótki fragment muzyki z filmu Star Wars, po którym
uczniowie na kilka minut przerywali lekcję po to, by otworzyć okna, wykonać kilka
odprężających ćwiczeń i z nowymi siłami wrócić do przerwanych zajęć. Niektórzy
nauczyciele bardzo twórczo i z zaangażowaniem uczestniczyli w tych ćwiczeniach lub mieli
ciekawe pomysły jak np. schodzenie po schodach z całą klasą. Uczniowie sugerowali potem,
że tak mogłaby wyglądać każda lekcja, nie tylko w tym wyjątkowym dniu.
Na jednej z lekcji przeprowadziłyśmy anonimowe ankiety na temat zdrowego stylu
życia, które są dla nas źródłem cennych informacji. Następnie uczniowie wszystkich klas
SASP i SAG uczestniczyli w prezentacjach na temat zdrowego stylu życia i radzenia sobie ze
stresem. W SAG i w klasach VII SASP mówiliśmy również na temat profilaktyki zachowań
ryzykownych i zaburzeń odżywiania.
W jednej z sal zorganizowałyśmy tzw. Strefę Ciszy, w której przy dźwiękach
relaksacyjnej muzyki i przy kadzidełkach można było kolorować mandale, wyciszyć się lub
nawet poczytać książkę – ta inicjatywa również zyskała aprobatę dzieci, które wyrażały chęć,
żeby taka strefa ciszy była dostępna częściej.
Po południu natomiast, na małej Sali gimnastycznej, można było skorzystać z zajęć
ruchowych-relaksacyjnych metodą Paula Dennisona, których celem było wspomaganie
rozwoju, ale także dobra zabawa.
W ciągu całego dnia na monitorach w naszej szkole pojawiały się informacje o
zdrowym stylu życia, nie tylko o odżywianiu, ale także o pozytywnym myśleniu i innych
czynnikach wpływających na poprawę naszego zdrowia zarówno psychicznego, jak i
fizycznego.
Dzień przebiegał w miłej atmosferze i dostarczył nam wielu inspiracji w jaki sposób
można skuteczniej dbać o dobre samopoczucie zarówno dzieci, jak i nauczycieli.

Zapraszamy do galerii zdjęć

Agnieszka Gurzyńska-Ellwart – psycholog SAG i SAL, Sylwia Iwanowicz-Sawczyszyn –
psycholog SASP, Ewa Ciemiorek – logopeda, Urszula Rodzik – pedagog, Sylwia Solecka –
psycholog.
(Wrzesień 2017)